Bezoek het dorp met de bruggen, Giethoorn

Nederland heeft genoeg te bieden aan culturele uitstapjes. Voor een leuk dagje uit, hoef je helemaal niet zo ver te reizen. Neem bijvoorbeeld Giethoorn. Wanneer je daar nog niet geweest bent, is het leuk om het een keer gezien te hebben. Het is een schilderachtig dorpje waar bewoners op klompen rondlopen. Waar je heerlijke asperge (het witte goud) of Giethoornse pannenkoeken/poffertjes kunt eten en waar je heerlijk kunt varen. Wij vonden Giethoorn een bezoekje waard.

Fluisterbootje door Giethoorn

We hadden een fluisterbootje gehuurd en de groene route gevaren. In de ochtend was het regenachtig en waaide het hard, maar in de loop van de middag klaarde het op.
Toen de zon begon te schijnen kwam Giethoorn tot zijn recht, de stilte op het water, het zoemende geluid van de rondspinnende windmolens en het geloei van de koeien.

Moerassige velden

Onder het genot van wat broodjes, chocolade croissants en vers geperste sinaasappelsap dobberden we gestaag richting de uitkijktoren op de helft van de route. Daar aangekomen meerden we aan en waren we de toren ingelopen. Bovenin de toren konden we uitkijken over een groot gedeelte van de groene route. Overal om ons heen was bos en moerassige velden. Op een paar andere bootjes met toeristen na was het stil. De vogels tjilpten en in de verte was een specht aan het werk. Ik hoorde het getik van zijn snavel tegen de bast van de boom. Het getik droeg ver omdat er weinig ander geluid weg.  Het was stil. Omdat ik Amsterdam gewend ben, verbaas ik me soms over hoe stil het elders is, wanneer ik niet meer in de stad ben. We schrokken op door een paar bewoners die met een speedboot door het water raceten naar de houtbewerkingswerf. Voor hen was het een normale werkdag.

Wild water

Op het open meer de Bovenwijde aangekomen, trok de bewolking dicht en begon het hard te regenen en te waaien. Onze boot had moeite om tegen de harde wind in te komen en schommelde heftig heen en weer. Dat was even spannend! Krampachtig hielden we ons aan de bootrand vast. De boot deinde wild op en neer en we besloten onze rugtassen in de koffer te gegooid zodat alles niet zou wegwaaien. Door de regen liep er water in onze boot, we hadden natte sokken en natte broeken gekregen. We besloten om de rit tijdelijk te onderbreken en ons te verschuilen in het restaurant aan het meer.

Het paviljoen

Verkleumd kwamen we bij Smit’s Paviljoen aan. Onze boot hadden we stevig vastgebonden aan de kade. Van onze warme plek in het restaurant zagen we hoe onze boot flinke klappen kreeg van de wilde golven die de kade opstoven. Zijlen en doeken waaiden op en werden worden door de wind meegevoerd. Onder het genot van een warm kopje koffie en een gebakje, wachtten we tot het ruige weer was weggetrokken. Zo snel dat de regen kwam, ging hij ook weer. Na een korte lunch, konden we alweer verder, ook de boot was inmiddels in de zon opgedroogd. De zon begon toen aangenaam te stralen en de omgeving begon weer op te leven.

Lekker eten

We vervolgen de tocht, onderweg kwamen we nog meer windmolens en koeien tegen.  Ze kwamen dichterbij wanneer ze ons bootje zagen (of misschien onze versnaperingen). Na 2,5 uur varen, waren we ook wel uitgevaren en we besloten Giethoorn te voet te bekijken. “Dat wordt bruggen lopen”, dacht ik. En op zich viel dat allemaal mee. We zagen mensen op klompen lopen, er was een ijssalon waar speciaal ijs werd verkocht. Er waren souvenirwinkeltjes en er was een gratis museumpje. Het uitje sloten we af met een uitgebreid diner in het pannenkoeken huisje. Ook dat was een succes. Kortom, het was leuk om toerist te zijn in eigen land, Giethoorn was zeker de moeite waard.